KUMMIOHJELMA

Rwentobon koulu

World Shine Ministries-järjestön (WSM) ylläpitämä kristillinen koulu sijaitsee Rwentobon kylässä Lounais-Ugandassa.

Järjestöä johtaa anglikaanipastori Medad Birungi, joka on vieraillut Suomessa vuodesta 2004 alkaen puhumassa eri seurakunnissa.

Medadilla ja vaimollaan Connie Birungilla on ollut kutsumus auttaa orpoja ja vaikeissa oloissa asuvia lapsia, ja tukea myös tyttöjen ja poikien tasavertaisia mahdollisuuksia koulutukseen. (Medadin omasta elämäntarinasta on kirjoitettu kirja Tombstones and Banana trees)

Vuonna 2008 perustettu Rwentobon kristillinen koulu on yksi WSM-järjestön tärkeimmistä työmuodoista. Koulu sijaitsee Kampalan ja Ruandan välisen valtatien varrella. Alue on köyhää ja useat vanhemmat ovat muuttaneet sinne paetakseen Ruandan väkivaltaisuuksia.

Uganda on väestöltään maailman nuorimpia. Noin puolet väestöstä on alle 15-vuotiaita. Tämä korostaa koulutuksen merkitystä, mutta myös mahdollisuuksia kansan hyvinvoinnin ja vakauden edistämisessä.

WSM-järjestö on halunnut tarjota alueen lapsille mahdollisuuden hyvään ja turvalliseen kasvatukseen sekä laadukkaaseen koulutukseen. Koulu on avoin kaikille, jotka hyväksyvät sen kristilliset periaatteet ja arvot. Väestöstä valtaosa kuuluu johonkin kristilliseen kirkkoon, mutta koulussa on myös muslimilapsia. Ulkoisesti vaatimattomista puitteista huolimatta Rwentobon koulun tulokset ovat olleet maan 10 parhaan koulun tasoa.

Koulu haluaa kristillisten arvojen pohjalta varustaa sekä poikia että tyttöjä käyttämään omia lahjojaan, ja kouluttaa heistä tulevaisuuden vastuunkantajia koko yhteisön ja Ugandan yhteiskunnankin hyväksi. Yksittäisten kristittyjen ja RaTas ry:n tuella rakennettiin v. 2014 katto koulun ruokasaliin. Sen ansiosta tilaa on mahdollista käyttää myös monitoimitilana ja se täyttää myös viranomaismääräykset.

Yli 10 vuotta toiminut koulu ja orpokoti on kasvanut alun 126 lapsesta niin, että tällä hetkellä koulussa on noin 650 lasta. Kuten pastori Medad kertoi talvipäivien lähetystilaisuudessa, kasvu on tuonut mukanaan mm. konkreettisia tila- ja turvallisuushaasteita.  Koulu tarjoaa lapsille kolme ateriaa päivässä, koulukirjat ja koulupuvun sekä majoituksen mahdollisimman monelle. Tätä varten on perustettu kummiohjelma.

Kummiohjelman tavoitteet

Kiireellisimpänä tarpeena on tällä hetkellä lisämajoitustilojen saaminen kasvaneelle koululle. Erityisesti tyttöjen pitkä koulumatka on turvaton ja he ovat myös vaarassa joutua hyväksikäytetyiksi

Koulun ruokasaliin on rakennettu uusi katto ja salia on tarkoitus käyttää myös monitoimitilana. Pastori Birungin ajatuksena on, että jo valmiin rakennuksen korkeutta voisi hyödyntää rakentamalla välikatto, jonka päälle voisi tehdä tytöille majoitustiloja. Tällöin rakentaminen olisi kustannustehokasta.

WSM järjestön tavoitteena on toteuttaa hanke pikaisella aikataululla vuoden 2018 loppuun mennessä, ja tämä on tärkeä rukousaihe. Tällä hetkellä koulu tarjoaa vain perusasteen koulutusta, mutta pidemmän tähtäimen tavoitteena WSM:llä on pidentää koulutusta seuraavalle asteelle. Näin koulunkäynnin ei tarvitsisi keskeytyä juuri teini-iässä eikä lasten tarvitsisi mennä valtion kouluihin, joissa puitteet ovat hyvin erilaiset.

Toinen pidemmän tähtäimen tavoite on viljelysmaan saaminen, jotta oppilaat voisivat opetella maanviljelyä ja samalla saada hyvälaatuista ravintoa. Jo nyt on käytäntönä, että lapset saavat mahdollisuuksien mukaan yhden vuohen, jonka vievät kotiinsa kasvatettavaksi. Perhe saa pitää syntyvät kilit, joista yhden he palauttavat takaisin koululle, ja seuraava vuohenkasvattaja saa mahdollisuuden.

Uskomme, että tähän koulutyöhön sijoittaminen on kuin sinapinsiemen joka tuottaa hyvää hedelmää. Siksi olemme iloisia ystävistä jotka ovat kiinnostuneita osallistumaan koulun tukemiseen eri tavoin. Pastori Medad kutsuu myös mielellään käymään paikan päällä. Myös vapaaehtoistyöhön osallistuminen tai harjoittelujakso koululla on mahdollinen. Kylässä on pieni hotelli, jossa tällä hetkellä mahdollisuus majoittua.

Tällaisella nuorten koulutuksen tukemisella on tärkeä strateginen merkitys kun kuuntelee uutisia täällä ja siellä mihin kaikkeen pahoinvoivat ja ulkopuolisesi itsensä kokevat nuoret täälläkin voivat ajautua. Tässä olisi toisenlainen vaihtoehto niin ikään alun perin vaikeasta taustasta tuleville nuorille ja koko yhteiskunnalle saada uudenlaisia vastuunkantajia kristityssä maassa jonka sisällä sekä ympärillä on monenlaisia konfliktialueita.

Haluatko liittyä kummiksi tai tukea kouluhanketta?

Ota yhteyttä: wsmkoulutyo(at)gmail.com